Un profesor de succes deschide sufletul
copilului prin cuvînt. Acel cuvînt rostit cu duioşie la 1 septembrie, îmbinat
cu mimica, gestul şi zîmbetul lui. Apoi cuvîntul e ţesut zi de zi cu
bunăvoinţa, empatia şi încrederea în copil. Astfel devenim mai aproape,
cooperăm şi colaborăm urcînd cu succes peste noi trepte ale învăţării. Deseori
mă frămîntă găndul: „Ce rosteşte învăţătorul?” şi „Cum rosteşte învăţătorul?”
Competenţa de comunicare în limba maternă
vizează abilitatea elevului de a exprima gînduri, sentimente şi fapte atît pe
cale orală, cît şi în scris, şi de a interacţiona într-un mod adecvat în cadrul
întregii game a contextelor sociale şi culturale – în educaţie şi instruire,
acasă sau în timpul liber. Pentru a o forma la elevi e cazul să lucrăm asupra
ei în fiecare clipă .Copiilor le putem propune să selecteze cuvinte noi
şi explicaţiile lor din „Dicţionarul explicativ al limbii române” după
criteriul : a) după litera iniţială a zilei săptămînii; b) după iniţialele
numelui şi prenumelui propriu. O altă etapă de lucru ar fi „La tîrgul
cuvintelor”, unde elevii „achiziţionează ” cuvintele încadrîndu-le în
propoziţii, expresii, îmbinări. O tehnică frumoasă am preluat de la
doamna Arion Valentina. Creativitatea elevilor este vizibilă în crearea afişelor publicitare
ale cuvintului nou, a ilustrării lui. Influenţa căutării sensului
cuvîntului necunoscut în dicţionare, aplicarea lui e benefică pentru elev
şi pentru învăţător.
O cheiţă pentru sufletul
învăţătorului e vizionarea fragmentelor din emisiunile „Să vorbim
corect”, „E bine să ştim”.
Lucrînd asupra vocabularului personal,
valorificîndu-l mereu, vom fi siguri pe ceea ce avem de spus. Elevii vor fi
implicaţi în aceste activităţi, care dacă vor fi organizate corect şi în mod
atractiv, vor şti să facă şi vor
şti să devină discipolii
aşteptaţi.
E bine să ştim că învăţătorul cel mai bun
inspiră.
ADRIANA BUJAG
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu