duminică, 14 decembrie 2014

Învățarea interactivă: sugestii pentru învățători și beneficii pentru elevi

 Sugestii pentru o învăţare interactivă eficientă:
-       Obişnuiţi elevii cu practicile participative de cooperare, ajutaţi-i să se obişnuiască să reflecteze, să lucreze şi să inveţe împreună, să se asculte reciproc, să îşi valideze sau invalideze propriile argumente, să-şi repartizeze sarcinile de lucru, să-şi planifice munca pentru a avansa lucrarea comuna etc.
-       Obişnuiţi elevii să accepte diferenţele dintre ei, dar şi să descopere  complementarităţile, în toate acţiunile lor prevalînd interesul echipei, al comunităţii educaţionale în care ei invaţă şi se formează.
-       Gîndiţi-vă la faptul că în învăţarea interactivă, profesorul este întotdeauna prezent, cel puţin prin instrucţiunile scrise oferite grupurilor şi prin întrebările, informaţiile, clarificăriile, sugestiile şi încurajările adresate acestora. Încercaţi să fiţi o prezenţă discretă pentru a lăsa iniţiativa de acţiune grupurilor; nu vă impuneţi prezenţa, ci propuneţi-o grupurilor care o reclamă, acordîndu-le sprijinul necesar.
-       Instalaţi în clasă un spirit de cooperare şi cercetare care să vă permită să stabiliţi cine se poate intr-ajutora şi cum, pornind de la ideea că profesorul nu este singurul omniscient, dar mai există şi alte surse posibile.
-       Asiguraţi condiţiile materiale şi ambientale necesare desfăşurarii activitaţilor interactive.

13 beneficii pentru elevi ale învăţării interactive:
  1.  interacţiune faţă în faţă între membrii grupului (de regulă mic 4–5 membri);
  2.  interacțiuni intelectuale, verbale și socio-afective nemijlocite între elevi, datorită cărora se dezvoltă competențe intelectuale;
  3. fiecare elev din grup are responsabilitatea să-și îndeplinească sarcina ce-i revine, căci scopul învățării interactive este de a îmbunătăţi nivelul performanţelor fiecărui;
  4. se formează și se dezvoltă unele deprinderi sociale – elevii învaţă să se cunoască şi să aibă încredere unii în alţii, să comunice deschis unii cu alţii, să se accepte şi să se sprijine, să rezolve într-un mod constructiv conflictele atunci cînd acestea apar, să ia decizii pe baza acordului comun al membrilor;
  5. conştientizează că parteneriatul cu alţi colegi le oferă şanse noi de împărtăşire a unor experienţe eficiente de învăţare;
  6. învaţă din experienţa altor colegi (Watson);
  7. stimulează la elevi dezvoltarea gîndirii critice, creative şi laterale (C.L. Oprea);
  8. dezvoltă încrederea în propriile puteri (C.L. Oprea);
  9. promovează o atitudine pozitivă, respectul reciproc şi toleranţa (C.L. Oprea);
  10. motivează participarea activă şi implicarea în sarcina colectivă (C.L. Oprea);
  11.  “petele oarbe” sînt corectate – “este mai uşor să recunoşti greşelile altora decît pe cele proprii” (Watson);
  12.  simt responsabilitatea pentru succesul colegilor;
  13. stimulează apariţia ideilor noi ce rezultă din interacţiunea cumulativă, “deoarece fiecare membru dezvoltă ideile celuilalt”.





 Baftă, stimate colege!
Berezovskaia Elena,

 învățătoare Liceul Teoretic „Andrei Vartic”, or.Ialoveni

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu