Sugestii pentru
o învăţare interactivă eficientă:
-
Obişnuiţi elevii cu
practicile participative de cooperare,
ajutaţi-i să se obişnuiască să reflecteze, să lucreze şi să inveţe împreună, să
se asculte reciproc, să îşi valideze sau invalideze propriile argumente, să-şi
repartizeze sarcinile de lucru, să-şi planifice munca pentru a avansa lucrarea
comuna etc.
-
Obişnuiţi elevii să
accepte diferenţele dintre ei, dar şi să descopere
complementarităţile, în toate acţiunile lor prevalînd interesul
echipei, al comunităţii educaţionale în care ei invaţă şi se formează.
-
Gîndiţi-vă la faptul că în învăţarea interactivă,
profesorul este întotdeauna prezent, cel puţin prin instrucţiunile scrise
oferite grupurilor şi prin întrebările, informaţiile, clarificăriile,
sugestiile şi încurajările adresate acestora. Încercaţi să fiţi o prezenţă discretă pentru a lăsa iniţiativa de
acţiune grupurilor; nu vă impuneţi prezenţa, ci propuneţi-o grupurilor care o
reclamă, acordîndu-le sprijinul necesar.
-
Instalaţi în clasă un
spirit de cooperare şi cercetare care să vă permită să stabiliţi cine se poate
intr-ajutora şi cum, pornind de la ideea că
profesorul nu este singurul omniscient, dar mai există şi alte surse posibile.
-
Asiguraţi condiţiile
materiale şi ambientale necesare desfăşurarii
activitaţilor interactive.
13 beneficii pentru elevi
ale învăţării interactive:
- interacţiune faţă în faţă între membrii grupului (de regulă mic 4–5 membri);
- interacțiuni intelectuale, verbale și socio-afective nemijlocite între elevi, datorită cărora se dezvoltă competențe intelectuale;
- fiecare elev din grup are responsabilitatea să-și îndeplinească sarcina ce-i revine, căci scopul învățării interactive este de a îmbunătăţi nivelul performanţelor fiecărui;
- se formează și se dezvoltă unele deprinderi sociale – elevii învaţă să se cunoască şi să aibă încredere unii în alţii, să comunice deschis unii cu alţii, să se accepte şi să se sprijine, să rezolve într-un mod constructiv conflictele atunci cînd acestea apar, să ia decizii pe baza acordului comun al membrilor;
- conştientizează că parteneriatul cu alţi colegi le oferă şanse noi de împărtăşire a unor experienţe eficiente de învăţare;
- învaţă din experienţa altor colegi (Watson);
- stimulează la elevi dezvoltarea gîndirii critice, creative şi laterale (C.L. Oprea);
- dezvoltă încrederea în propriile puteri (C.L. Oprea);
- promovează o atitudine pozitivă, respectul reciproc şi toleranţa (C.L. Oprea);
- motivează participarea activă şi implicarea în sarcina colectivă (C.L. Oprea);
- “petele oarbe” sînt corectate – “este mai uşor să recunoşti greşelile altora decît pe cele proprii” (Watson);
- simt responsabilitatea pentru succesul colegilor;
- stimulează apariţia ideilor noi ce rezultă din interacţiunea cumulativă, “deoarece fiecare membru dezvoltă ideile celuilalt”.
Berezovskaia Elena,
învățătoare Liceul Teoretic „Andrei
Vartic”, or.Ialoveni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu