Dezvoltarea limbajului copilului
este indisolubil legată de procesul de socializare, de integrarea sa în
relațiile sociale. Cu cît limbajul este mai bogat, mai bine structurat, mai
nuanțat, cu atît capacitatea de a dezvolta și a participa în sistemul de interacțiuni
sociale, respectiv disponibilitățile sale de a se integra într-un nou sistem de
relații va fi mai mare. Iată ce tehnici utilizez eu la ore pentru îmbogățirea
vocabularului:
Cuvîntul interzis
Învățătoarea anunță cuvîntul
interzis, de ex. Toamna. Apoi
formulează întrebări care cer în răspuns cuvîntul interzis:
-Cînd pleacă păsările?
R: În
anotimpul când se ingălbenesc frunzele.
-Cînd se îngălbenesc frunzele?
R: Când zilele devin mai scurte,
iar nopțile mai lungi (sau când se coc strugurii).
Jocul cuvintelor
Elevii trebuie să încercuiască
dintr-un șir de litere pe acelea care se potrivesc pentru a forma cuvinte.
Apoi, mai jos, ei scriu cuvinte obținute , iar dacă e posibil , desenează
obiectul. Cu cele pe care nu le pot desena, formulează propoziții.
a)__________AR
BCDEFHIJPRVZL
b)__________OS
CDJRSTN
c)__________ANA
CDMNPRV
Scărița cuvintelor
Elevii sînt împărțiți în patru
grupuri.Învățătoarea scrie la tablă, pe verticală, o literă de 5-7 ori, solicitînd
elevilor să găsească câte un cuvânt pentru fiecaree literă scrisă, astfel încât
să formeze o scăriță . Fiecare cuvînt va avea o literă în plus față de cuvântul
anterior, însă toate trebuie să înceapă cu litera dată. Cîștigă echipa care
reușește să acumuleze cât mai multe puncte, fiecare treaptă valorînd tot atîtea
puncte cîte litere sau silabe are cuvântul.
Exemplu:
m-mic d-da
m-mac d-du-lap
m-must d –do-rin-ța
m-mișcă d –di-no-za-ur
m-macara d-dor-mi-toa-re-le
m-morișcă
Tehnica ,, Cinci Chibrituri”
Fiecare elev primește 5 chibrituri . Cu ajutoru lor el construiește un
obiect:
Scrie denumirea pe o foaie .Apoi cu acest cuvînt formulează un enunț, scriu
familia lexicală a cuvîntului etc.
Variantă:
Elevii lucrează în grup. Se pune condiția ca fiecare grup să obțină 5 cuvinte
diferite . Apoi să alcătuiască un text, folosind aceste cuvinte.
,,Sîntem detectivi”
Elevilor li se propune un enunț în care trebuie să înlocuiască toate
cuvintele cu sinonimele lor (sau doar cele care pot fi înlocuite) . De exemplu : Elevii
ascultă povața învățătorului.- Școlarii iau în
considerare sfatul dascălului.
Se recomandă utilizarea dicționarului de sinonime.
Cerlat Natalia, învățătoare
Școala primară ,, H.Corbu”
s.Dubăsarii Vechi, r-ul Criuleni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu