luni, 15 decembrie 2014

Vocabularul la școlarii mici


   Dezvoltarea limbajului copilului este indisolubil legată de procesul de socializare, de integrarea sa în relațiile sociale. Cu cît limbajul este mai bogat, mai bine structurat, mai nuanțat, cu atît capacitatea de a dezvolta și a participa în sistemul de interacțiuni sociale, respectiv disponibilitățile sale de a se integra într-un nou sistem de relații va fi mai mare. Iată ce tehnici utilizez eu la ore pentru îmbogățirea vocabularului:
Cuvîntul interzis
   Învățătoarea anunță cuvîntul interzis, de ex. Toamna. Apoi formulează întrebări care cer în răspuns cuvîntul interzis:
    -Cînd pleacă păsările?
     R: În anotimpul când se ingălbenesc frunzele.
   -Cînd se îngălbenesc frunzele?
     R: Când zilele devin mai scurte, iar nopțile mai lungi (sau când se coc strugurii).
Jocul cuvintelor
   Elevii trebuie să încercuiască dintr-un șir de litere pe acelea care se potrivesc pentru a forma cuvinte. Apoi, mai jos, ei scriu cuvinte obținute , iar dacă e posibil , desenează obiectul. Cu cele pe care nu le pot desena, formulează propoziții.
a)__________AR
BCDEFHIJPRVZL
b)__________OS
CDJRSTN
c)__________ANA
CDMNPRV
Scărița cuvintelor
     Elevii sînt împărțiți în patru grupuri.Învățătoarea scrie la tablă, pe verticală, o literă de 5-7 ori, solicitînd elevilor să găsească câte un cuvânt pentru fiecaree literă scrisă, astfel încât să formeze o scăriță . Fiecare cuvînt va avea o literă în plus față de cuvântul anterior, însă toate trebuie să înceapă cu litera dată. Cîștigă echipa care reușește să acumuleze cât mai multe puncte, fiecare treaptă valorînd tot atîtea puncte cîte litere sau silabe are cuvântul.
Exemplu:                                               
m-mic          d-da
m-mac         d-du-lap
m-must         d –do-rin-ța
m-mișcă       d –di-no-za-ur
m-macara     d-dor-mi-toa-re-le
m-morișcă
Tehnica ,, Cinci Chibrituri
Fiecare elev primește 5 chibrituri . Cu ajutoru lor el construiește un obiect:  


Scrie denumirea pe o foaie .Apoi cu acest cuvînt formulează un enunț, scriu familia lexicală a cuvîntului etc.
 Variantă: Elevii lucrează în grup. Se pune condiția ca fiecare grup să obțină 5 cuvinte diferite . Apoi să alcătuiască un text, folosind aceste cuvinte.
,,Sîntem detectivi
Elevilor li se propune un enunț în care trebuie să înlocuiască toate cuvintele cu sinonimele lor (sau doar cele care pot fi înlocuite) . De exemplu : Elevii ascultă povața învățătorului.- Școlarii iau în considerare sfatul dascălului.
Se recomandă utilizarea dicționarului de sinonime.
                                                                                 



                                                                                   Cerlat Natalia, învățătoare
                                                                                  Școala primară ,, H.Corbu”
                                                                                 s.Dubăsarii Vechi, r-ul Criuleni                    







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu