duminică, 14 decembrie 2014

Contribuţia competenţei empatice a cadrului didactic necesară pentru promovarea învăţării interactive.


             Din punct de vedere psihologic, învăţarea se produce într-un mediu social în care elevii interacţionează unii cu alţii, iar calitatea învăţării interactive depinde de cultura intercomunicării, specifice profesorului şi de cultura învăţrii proprii clase de elevi.
              Cert este faptul că  importanţă deosebită în activitatea cu elevii o are capacitatea empatică a profesorului, care constituie o premisă a optimizării relaţiilor profesorului cu elevii şi o condiţie necesară pentru promovarea învățării interactive.
             Menționez că empatia  profesorului este o modalitate spontană şi rapidă de pătrundere în starea de spirit a elevului, înţelegând intenţiile, trăirile şi gândirea celorlalţi, există posibilitatea unei anticipări relativ corecte a comportamentului partenerului, fapt extrem de important în stabilirea unor  relaţii interpersonale deziderabile şi fixarea unei strategii proprii de comportament faţă de elevi.
             Concomitent cu aceasta profesorul trebuie să  poată evalua relativ corect ceea ce simte, trăieşte, gândeşte elevul, se poate transpune psihologic în situaţia lui şi, printr-o comunicare eficientă, să creeze condiţii adecvate de influenţare necesare pentru promovarea învățării interactive.
              În această ordine de idei, presupunem că competenţa empatică a învăţătorului este solicitată în toate momentele lecţiei şi în toate sensurile de comunicare: de la învăţător spre elevi şi de la elevi spre învăţător, iar munca diferenţiată, soluţia cerută de diferenţele individuale presupune cunoaşterea empatică a elevilor.
            Empatia pedagogului presupune formularea întrebărilor într-o manieră neşocantă şi care să nu intimideze sau să blocheze copilul, întrebările să trezească curiozitatea  şi să-i solicite redescoperirea adevărului prin efort propriu.
            Astfel, climatul creat de comportamentul învăţătorului prin zâmbet, mişcări aprobatoare ale capului, căldura vocii, contactul vizual cu elevii, gesturi încurajatoare pentru continuarea răspunsului încurajează copilul şi-i sporesc efortul de concentrare în timpul învățării interactive pentru a face faţă sarcinii aducătoare de satisfacţii.

Sărbatoarea "Toamna de aur"

Guzun Margareta, școala primară Dubăsarii Vechi, Criuleni


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu