Specific metodelor interactive
de grup este faptul că ele promovează interacțiunea dintre mințile
participanților, dintre personalitățile lor, ducînd la o învățare mai activă și
cu rezultate evidente.
,,Colțurile” este o metodă de
învățare prin cooperare, al cărei scop este să genereze o dezbatere și să
folosească procesele de grup pentru a genera discuții în contradictoriu. ,,
Colțurile” pot fi folosite în cadrul unei lecții în care se dezbate
basmul, deoarece sînt un mijloc plăcut de a conduce dezbaterile în cazul
problemelor controversate, situații în care elevii pot avea puncte de vedere
diferite. Activitatea poate avea loc după lectura în clasă a unui basm, ori
după vizionarea unui film. ,,Colțurile” este o metodă de
rezolvare de probleme prin stimularea creativității.Metoda este interacivă
deoarece:
* se bazează pe intercomunicarea, comnicarea cu ceilalți;
* contribuie la autodescoperirea propriilor capacități și limite, pentru
autoevaluare;
* dezvoltă capacitățile elevilor de a lucra împreună;
* sporește interesul pentru o temă
sau o sarcină dată, motivînd elevii pentru
învățare;
* afirmațiile de obicei provocatoare și
contradictorii reprezintă un stimul pentru participanți;
* are ca efect educarea stăpînirii de sine, a unui comportament tolerant
față de opiniile celorlalți;.
* în grupurile formate spontan se dezbat pozițiile față de afirmația
respectivă: păreri , argumente , problematizări;
* reprezintă
o componentă importantă pentru viață și pentru activitatea profesională
viitoare.
Metoda ,,Colțurile” contribuie
la dezvoltatarea capacităților de argumentare, deoarece alegerea unei opinii
stimulează căutarea unor argumente în favoarea ei. Astfel se facilitează un
schimb de păreri în plen. La finele activității suporterii pot să se deplaseze
în alt grup, dacă argumentele părții adverse au fost mai convingătoare.
Învățătorul nu intervine în discutarea problemei, dar pune întrebări care să
evidențieze rolul argumentelor.Exersînd în acest mod, elevii:
-învață să ia o hotărîre în urma unei analize în detaliu a tuturor
aspectelor problemei,
- evită să răspundă la o întrebare prin ,, da” sau ,,nu”
argumentînd temeinic răspunsul,
- conștientizează necesitatea de a explica opțiunea
pentru o idee sau alta,
- se conving dacă argumentele aduse sînt un sprijin
logic pentru ideea pe care o susțin.
Cerlat Natalia, învățătoare
Școala primară,, H.Corbu"
s.Dubăsarii Vechi, r-ul Criuleni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu