duminică, 14 decembrie 2014

De ce e bine să utilizăm metoda „Colțurile” în cadrul lecțiilor de Limba și literatura română


     Specific metodelor interactive de grup este faptul că ele promovează interacțiunea dintre mințile participanților, dintre personalitățile lor, ducînd la o învățare mai activă și cu rezultate evidente.                                                                                   
    ,,Colțurile” este o metodă de învățare prin cooperare, al cărei scop este să genereze o dezbatere și să folosească procesele de grup pentru a genera discuții în contradictoriu.  ,, Colțurile pot fi folosite în cadrul unei lecții în care se dezbate basmul, deoarece sînt un mijloc plăcut de a conduce dezbaterile în cazul problemelor controversate, situații în care elevii pot avea puncte de vedere diferite. Activitatea poate avea loc după lectura în clasă a unui basm, ori după vizionarea unui film. ,,Colțurile este o metodă de rezolvare de probleme prin stimularea creativității.Metoda este interacivă deoarece:
* se bazează pe intercomunicarea, comnicarea cu ceilalți;
* contribuie la autodescoperirea propriilor capacități și limite, pentru autoevaluare;
* dezvoltă capacitățile elevilor de a lucra împreună;
* sporește  interesul pentru o temă sau o sarcină dată, motivînd  elevii pentru învățare;
* afirmațiile de obicei provocatoare și  contradictorii reprezintă un stimul pentru participanți;
* are ca efect educarea stăpînirii de sine, a unui comportament tolerant față de  opiniile celorlalți;.
* în grupurile formate spontan se dezbat pozițiile față de afirmația respectivă: păreri , argumente , problematizări;
* reprezintă o componentă importantă pentru viață și pentru activitatea profesională viitoare.
     Metoda ,,Colțurilecontribuie la dezvoltatarea capacităților de argumentare, deoarece alegerea unei opinii stimulează căutarea unor argumente în favoarea ei. Astfel se facilitează un schimb de păreri în plen. La finele activității suporterii pot să se deplaseze în alt grup, dacă argumentele părții adverse au fost mai convingătoare. Învățătorul nu intervine în discutarea problemei, dar pune întrebări care să evidențieze rolul argumentelor.Exersînd în acest mod, elevii:
-învață să ia o hotărîre în urma unei analize în detaliu a tuturor aspectelor problemei,
- evită să răspundă la o întrebare prin ,, da” sau  ,,nu” argumentînd temeinic răspunsul,
- conștientizează necesitatea de a explica opțiunea pentru o idee sau alta,
- se conving dacă argumentele aduse sînt un sprijin logic pentru ideea pe care o susțin.
                                                            

                                                                                       Cerlat Natalia, învățătoare
                                                                                       Școala primară,, H.Corbu"
                                                                                       s.Dubăsarii Vechi, r-ul Criuleni

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu