,,Mi s-a spus şi
am uitat,
Am văzut şi am
înţeles,
Am făcut şi am
învăţat”
(Confucius)
„Întâmplarea
nu ajuta decât o minte pregătită” – spunea Pasteur – „căci o minte
nepregătită nu vede mâna pe care o întinde întâmplarea” completează
Fleming. Întâmplarile acestea presupun inteligenţă, imaginaţie, dorinţa de „a
şti”, spirit creator, flexibilitate, perseverenţă.
Lecţia pune în discuţie experimente, cu ajutorul cărora elevii vor descoperi
lucruri simple din punct de vedere ştiinţific, dar cu multă aplicabilitate în
practică. Elevii au posibilitatea să conştientizeze, completeze şi să
sistematizeze informaţii referitoare la transformările şi însuşirile
corpurilor.
ÎNVELIŞUL
GAZOS AL PĂMÎNTULUI
clasa
III
1.
ORGANIZARE
*Se împarte clasa în patru echipe de lucru;
*Se identifică echipele şi sarcinile fiecăreia;
Echipa 1: Naturaliştii- ,,Aerul
întreţine arderea?”
Echipa 2: Actorii
– ,,Răcoare prin evaporare”
Echipa 3: Pictorii – ,,
Gheaţa se topeşte”
Echipa 4: Muzicienii - ,,
Boabe săltăreţe”
*Se enunţă succint şi accesibil obiectivele
activităţii
2.DESFĂŞURAREA EXPERIMENTULUI
*Se verifică materialele
*Se prezintă fişa de experienţe, aceasta este completată de
un elev din echipă ales de colegi.
*Se monitorizează de către învăţător în
permanentă activitatea, oferindu-se indicaţii şi ajutor acolo unde este nevoie.
Timp de lucru:
15 minute
Echipa 1 “Naturaliştii ”
Experimentul:
Aerul întreţine arderea?
Materiale
|
Mod
de lucru
|
Ce
observăm?
|
Explicaţia
|
-
farfurie
-
apă colorată
-
lumânare aprinsă
-
un borcan de 800 ml
-
plastilină
|
1.
Într-o farfurie întinsă se pune apă colorată puţină.
2.
Se fixează lumânarea în centrul farfuriei cu ajutorul plastilinei şi se
aprinde.
3.
Lumânarea aprinsă este acoperită cu un borcan.
|
Lumânarea
arde un scurt timp, apoi se stinge.
După
stingerea lumânării, apa din farfurie urcă în borcan.
|
Aerul
conţine oxigen, care întreţine arderea. Lumânarea se stinge atunci când
oxigenul s-a consumat.
|
Se urmăreşte desfăşurarea activităţii fiecărei echipe şi se
intervine la solicitarea lor. (conversaţia demonstraţia, problematizarea,
explicaţia, cooperarea).
Ce
gaz folosesc plantele în procesul de respiraţie?
Răspunsuri aşteptate: (scrise de către elevi în cele două
coloane ale tabelelor rămase libere)
Echipa 2 “Actorii”
Experimentul: Răcoare prin evaporare
Materiale
|
Mod
de lucru
|
Ce
observăm?
|
Explicaţia
|
-
un pahar
-
un termometru de cameră
-
un şerveţel de hârtie
-
apă la temperatura camerei
|
1.
Se măsoară temperatura apei din pahar.
2.
Se introduce şerveţelul în apa din pahar, se scoate şi se stoarce.
3.
Se înfăşoară pe rezervorul termometrului.
4.
Se aşteaptă câteva minute.
5.
Se citeşte temperatura indicată de termometrul înfăşurat în şerveţelul ud.
|
*
Temperatura indicată de termometrul înfăşurat în şerveţelul umed este
cu câteva grade mai mică decât temperatura apei din pahar.
|
*
Apa din şerveţelul umed se evaporă. Pentru a se evapora, apa preia din
căldura de la şerveţel, iar acesta se răceşte.
|
Se urmăreşte desfăşurarea activităţii fiecărei echipe şi se
intervine la solicitarea lor. (conversaţia demonstraţia, problematizarea,
cooperarea).
De ce se pune un prosop umed pe fruntea unei persoane care are
febră?
Răspunsuri aşteptate: (scrise de către elevi în cele două coloane
ale tabelelor rămase libere)
Echipa 3 “Pictorii”
Experimentul:
Gheaţa se topeşte
Materiale
|
Mod
de lucru
|
Ce
observăm?
|
Explicaţia
|
-
un pahar
-
apă
-
cuburi de gheaţă
|
1.
Se umple paharul cu apă.
2.
Se pun câteva cuburi de gheaţă, astfel încât apa din pahar să se ridice până
la marginea paharului.
3.
Se aşteaptă câteva minute.
|
*
După câteva minute gheaţa se topeşte. Apa nu curge din pahar. Mai mult,
nivelul ei rămâne acelaşi.
|
*
Cuburile de apa plutesc pe apă, deoarece gheaţa este mai uşoară decât apa.
Apa rezultată din topirea cuburilor de gheaţă ocupă un volum mai mic decât
gheaţă.
|
Se
urmăreşte desfăşurarea activităţii fiecărei echipe şi se intervine la
solicitarea lor. (conversaţia demonstraţia, problematizarea, cooperarea).
De
ce reuşesc să supravieţuiască vieţuitoarele din lacuri pe timpul iernii?
Răspunsuri
aşteptate: (scrise de către elevi în cele două coloane ale tabelelor rămase
libere)
Echipa 4 “Muzicienii”
Experimentul:
Boabe săltăreţe
Materiale
|
Mod
de lucru
|
Ce
observăm?
|
Explicaţia
|
-
apă minerală
-
boabe de stafide
-
un pahar
|
1.
Se pun boabele de stafide în pahar.
2.
Se toarnă apa minerală.
|
*
Boabele de strugure urcă şi coboară în apă.
|
*
Bulele de dioxid de carbon din apă sunt mai uşoare decât apa. Ele se lipesc
de boabele de struguri şi urcă împreună. La suprafaţa apei, bulele de gaz ies
în aer, iar boabele, fiind grele, cad în pahar.
|
Se urmăreşte desfăşurarea activităţii
fiecărei echipe şi se intervine la solicitarea lor. (conversaţia demonstraţia,
problematizarea, cooperarea).
Ce s-ar întâmpla dacă am realiza
experimentul cu apa plată?
Răspunsuri aşteptate: (scrise de către
elevi în cele două coloane ale tabelelor rămase libere)
AVANTAJELE REALIZĂRII EXPERIMENTULUI
*Are un caracter interactiv;
*A acoperit domeniul: - psihomotor:
capacitaţi (de a asocia adecvat noţiunile şi termenii specifici ştiinţelor, în
diferite contexte de utilizare), aptitudini şi deprinderi;
-
socio-afectiv: atitudini în timpul lucrului în echipă, cooperare, acceptare;
-
cognitiv: cunoştinţele acumulate anterior;
*A oferit un feed-back imediat
(învăţătorul a putut să intervină în diverse situaţii);
*A implicat verificarea tuturor
elevilor într-un interval de timp limitat;
*A constituit o modalitate atractivă de
lucru, integrînd şi elevi cu probleme de adaptare.
Maria Derenco, profesoară gimnaziul Podgoreni, r-nul
Orhei
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu